Hyökkäys Moskovaan aiheutti diplomaattikriisin Suomen ja Neuvostoliiton välille

Kun 15-vuotias koululainen kirjoitti peliarvostelun MikroBittiin vuonna 1985, seurauksena oli diplomaattinen kriisi Neuvostoliiton ja Suomen välillä, jota joutuivat selvittelemään mm. silloinen ulkoministeri Paavo Väyrynen. Pelinä oli luonnollisesti ”Raid Over Moscow”, jossa kommandot hyökkäävät Moskovaan ja lopussa on ydintuho. Haastattelimme digitaalisen kulttuurin tutkijaa, dosentti Petri Saarikoskea, joka järjestää perjantaina aiheeseen liittyvän paneelikeskustelun Alternative Party -tapahtumassa.

Raid_over_moscow_c64

Kuvassa Raid Over Moscow -peli. (Kuvalähde: Wikipedia)

1. Petri Saarikoski, kuka olet?

Digitaalisen kulttuurin sekatyöläinen, kirjoittaja, tutkija, opettaja. Kiinnostunut erityisesti tietokoneiden ja tietoverkkojen kulttuurisesta muutoksesta sekä peleistä. Käytin ensimmäisen kerran tietokonetta vuonna 1979 (7-vuotiaana), Ensimmäinen oma kone oli v. 1984 jouluna saatu Commodore 64 (lerppuasemalla), tämän jälkeen Amiga 500, mistä siirryinkin 1990-luvun alussa PC-maailmaan.

Petri2

Kuvassa Petri Saarikoski – digitaalisen kulttuurin sekatyöläinen.

2. Järjestät Alternative Partyillä paneelikeskustelun ”Raid Over Moscow”-kriisiin liittyen. Mitä paneelissa tulee tapahtumaan? Miksi aihe on ajankohtainen juuri nyt?

Raid Over Moscow -pelistä hiljaittain tutkimusartikkelin kirjoittanut Tero Pasanen sekä entinen kansanedustaja, kirjoittaja ja pitkän linjan IT-ammattilainen Jyrki Kasvi ovat ainakin vahvistaneet tulevansa. Puheenjohtajuus lankesi vähän kuin sattuman kautta minulle, mutta olen mm. kirjottanut pelistä väitöskirjassani.

Aihe on ajankohtainen ja mediaseksikäs lähinnä sen poliittisen painoarvonsa vuoksi. Lisäksi on tietenkin muistettava, että peli oli Suomen ensimmäinen ”mediapaniikki”, joka syntyi 15-vuotiaan koululaisen kirjoittamasta peliarvostelusta. Pelin herättämä julkisuuskeskustelua voi hyvin verrata moneen muuhun pelejäkin koskevaan moralistiseen yhteiskuntakeskusteluun 2000-luvun perspektiivistä.

3. Millainen Commodore 64 -peli Raid Over Moscow oli? Kuinka hyvin peli menestyi?

Peli oli kylmän sodan ilmapiiristä vaikutteita ottaneen aihepiirinsä vuoksi hieman erikoinen. Itse pelinä se oli varsin tavanomainen toimintapeli – itse asiassa hieman tylsä sellainen. Täysin poikkeukselliseksi pelin tekee sen Suomessa herättämä poliittinen kohu, johon Neuvostoliitto myös aktiivisesti osallistui. Tapahtumasarja huipentui eduskuntakyselyyn ja diplomaattiseen kriisiin.

Muistan itse pelanneeni sitä heti kun vain saimme piraattikopion haltuumme keväällä 1985. Olin silloin 6. luokalla. Poliittinen keskustelu tuntui meistä pojista lähinnä huvittavalta. ”Mitä ne vahat kävyt siellä Helsingissä oikein asiasta rähjää”, oli yleinen kommentti. Muistan toki myös lehtikirjoittelun ja A-studion lähetyksen pelistä.

Oman tutkimukseni mukaan poliittinen kohu oli yksi keskeisimpiä syitä miksi peli pysyi poikkeuksellisesti myyntilistojen kärjessä kuukaudesta toiseen. Myyntimenestys herätti ihmetystä jopa alan lehdistössä.

 Hyökkäys käynnissä Moskovaan.

4. Neuvostoliitto väitti, että Raid Over Moscow oli propagandaa, joka pyrki luomaan Neuvostoliiton vastaiselle sodalle otollisia mielialoja. Onko pelien käyttö propagandana mahdollista ja kuinka tehokkaita ne sellaisessa ovat?

Onhan tuo. Kylmän sodan vastakkainasetteluja hyväksi käyttäviä pelejä (varsinkin jenkkipelejä) ilmestyi tasaiseen tahtiin 1980-luvulla. Monet niistä olivat aika suorasukaisia. Microprosen lentosimulaattorissa esimerkiksi saatettiin suoraan kehottaa ”pommittamaan libyalainen ydinvoimalaa”. Ne olivat peleinä osa ns. reaganilaista kulttuurikenttää, joka näkyi esimerkiksi revisionistisena näkemyksenä Yhdysvaltojen roolista sotilasmahtina.

Propagandaa on kyllä, kuten esimerkiksi Rambo II -elokuva. Kyllähän ne osittain vaikuttivat tehokkailta, mutta olivat todellakin vain pieni osa laajempaa kuvaa. 1980-luvulla Neuvostoliittohan oli laskeva, talousvaikeuksiin ajautunut suurvalta, jota vastaan oli kohtuullisen helppo hyökätä. Takana oli tietenkin toisen maailmansodan loppumisesta asti jatkunut kilpailu ja vastakkainasettelu lännen kanssa.

Raid_over_moscow-box

Raid Over Moscow – pelaa sitä kuin viimeistä päivää! (Kuvalähde: Wikipedia)

5. Voisiko jokin peli tai digitaalinen palvelu aiheuttaa diplomaattikriisin joidenkin maiden välillä nykyisin? Tuleeko diktaattoreiden pelätä digitaalisia pelejä ja sosiaalista mediaa?

Nykyisin sosiaalinen media on paljon vaarallisempi. Digitaalisissa peleissä vältetään nykyisin ihan kaupallisiin syihin vedoten poliittisten pelien valintaa. Poikkeuksia tietenkin on, kuten hyvänä esimerkkinä ”America’s Army”.

6. Tutkit mm. tietoteknisiä harrastuskulttuureja. Mitä se tarkoittaa ja mitä teet käytännössä?

Se on laaja määritelmä, mutta olen yleensä kiinnostunut nykyisen digitaalisen nykykulttuurin varhaisjuurista. Olen halunnut tutkimuksissani tarkastella miten ja miksi tietyt digitaalisen kulttuurin ovat syntyneet ja kehittyneet eli miten ne on kulttuurisesti omaksuttu.

Sain juuri valmiiksi artikkelin tietokoneaiheisista unista. Eli miten tietotekniikka ja tietoverkot ovat päässeet vaikuttamaan käyttäjien lepoon ja unikokemuksiin. Ajallisesti se käsitteli 2000-luvun alun tilannetta ennen sosiaalisen median nousua

Olen ollut myös aktiivinen toimittaja. Viimeisin teos on ensi viikon perjantaina julkaistava Digirakkaus 2.0 -teos. Aiheet vaihtelevat nettideittipalveluista, pelien rakkauskokemuksiin, julkkisten mediarakkaudesta varhaiseen tietokonepornoon ja erotiikkaan.

7. Mitä odotat Alternative Partyiltä?

Toivon mukaan tulee olemaan hyvät keskustelut ja hyvä meininki 🙂

8. Mitkä ovat terveisesi digitaalisen kulttuurin harrastajille?

Kiinnostukaa, tutkikaa ja kyseenalaistakaa.

Petri Saarikosken vetämä paneelikeskustelu ”Raid Over Moscow” järjestetään perjantaina 21. lokakuuta kello 21 Kaapelitehtaalla Helsingissä. Paneelikeskustelu on osa digitaalisen kulttuurin Alternative Party 2011  -festivaalia, jonka teemana on ”punakoneet” eli idän ATK. Liput: alkaen 20 € (ennakkoon)! Lisätiedot ja tarkempi ohjelma löytyy osoitteesta: http://altparty.org

Lue mitä kriisin aikana tapahtui

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s