Luovuus, tietokoneet ja koulu – jotain mietteitä

“Tietokoneita tulisi käyttää Suomen kouluissa enemmän” on klassinen poliittinen lausunto, joka ottaa kantaa tietoyhteiskunnan tilaan. On laskettu, kuinka eri aineissa käytetään tietokoneita, pohdittu onko kouluissa tietokoneita tarpeeksi ja ajateltu, että opettajat tarvitsevat lisää ohjausta. Vaikka nämä kaikki ovat tärkeitä kysymyksiä, niin niistä huokuu teknologiavetoisuus.

Sen sijaan, että kysytään kuinka paljon kohdistaisin kysymyksen enemmänkin miten-pohdintaan. Jos kirjoitan esseetä tietokoneella, niin onko se oikeasti tietokoneen käyttöä vai onko se vain saman mekaanisen prosessin – kirjoittamisen – siirtämistä uuteen ympäristöön. Väitän, että yleisen tietoyhteiskuntaosaamisen sijasta tällä teknisellä suorituksella on merkityksetön. Siihen mennessä kun peruskoulun oppilaat ovat valmistuneet, niin Microsoft Wordistä on jo uusi versio markkinoilla.

Tietoyhteiskunnan kannalta keskeistä on tiedon hakeminen, mediakriittisyys ja yhteisöllisyyden käyttö voimavarana. Kuten eräässä opetusta koskevassa videossa todettiin: “Koulussa tätä kutsutaan lunttaamiseksi, oikeassa maailmassa yhteistyöksi.”

Eli, voiko opetuksen keskeinen paino siirtyä klassisesta tiedon toistamisesta kohti tiedon soveltamista ja yhteistyöllistä luomista?

Disclamer: Kirjoittaja on osallistunut tietotekniikan uudenlaisia käyttötarkoituksia käsitteleviin kokeisiin ala-asteellaan.

 Tekstin innostuksen taustana on Vihreän puolueen julkaistu koulutuspolitiikkaa käsittelevä ohjelma.

 

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s