Autokorjaamojen vertailupalvelu vastaisi satojen tuhansien suomalaisten tarpeeseen

Oletko joskus asioinut autokorjaamossa? Yllättikö loppulasku? Saitko etukäteen selkeän hinta-arvion tai edes hinnaston? Mikäli et halua harrastaa autosi korjaamista, olet todennäköisesti asioinut silloin tällöin autokorjaamoiden kanssa ja maksanut tuhansia euroja tästä ilosta. Tarvittaisiin verkkopalvelu, jolla mahdollistettaisiin autokorjaamoiden vertailu ja kokemusten vaihtoa asiakkaiden välillä.

Korjaamolasku

Ongelma: Autokorjaamot ovat etulyöntiasemassa kuluttajaan verrattuna

Olen pitkään pohtinut, että autokorjaamojen vertailuun pitäisi perustaa verkkosivusto, jonka avulla asiakkaat voisivat jakaa keskenään tietoa ja kokemuksia siitä, miten eri korjaamot toimivat. Ottaen huomioon, että auton korjaamiseen kuluu vuodessa satoja tai tuhansia euroja, on todennäköisesti monilla asiakkailla intressi tietää miten optimoida tätä kuluerää.

Esimerkiksi tällä hetkellä yritän saada Alppilan autohuolto oy:ltä hinta-arviota pyydetyistä toimenpiteistä, mutta syystä tai toisesta ainoastaan huoltoajan varaus onnistui välittömästi kun taas hinta-arviota olen odotellut jo viikon… Lähetin asiasta äsken kyselyn asiaan liittyen ao. firman toimitusjohtajalle, toivottavasti tilanne selviää piakkoin.

Nykytilanne suosii korjaamoja mm. seuraavista syistä johtuen:

  1. Hintojen ja työn laadun vertailu on vaikeaa mm. siksi, ettei hinta-arvioita anneta ja vaikka annettaisiin, niin sittenkin korjaamojen kilpailuttaminen on työlästä. Kun työ on tehty ja kassalla saa laskun nähtävilleen (ja hinta yllättää aina!) on sopimusteknisesti hankalaa riitauttaa tehtyä työtä jälkikäteen.
  2. Autoasiat vaativat omaa erikoisosaamistaan, jota asiakkaalla ei ole (eikä ainakaan itselläni ole erityistä kiinnostusta sitä edes hankkia, koska on kiinnostavampiakin juttuja mitä pohdiskella). Tästä seuraa yliote korjaamoille, kun asiakkaan on vaikea arvioida toimenpiteiden hyödyllisyyttä.
  3. Asiakkaiden välillä ei ole viestintäkanavaa, jolloin kokemukset eivät välity. (Erilaisia automerkkikohtaisia keskustelufoorumeja on kyllä, mutta en ainakaan itse ole vielä törmännyt palveluun, jossa voisi jotenkin helposti verrata korjaamopalveluita toisiinsa.)

Varmasti yksi taustasyy hinta-arvioiden saamisen vaikeuteen on myös se, että autojen viat ovat tapauskohtaisia ja asiakkaan kuvaus ongelmista voivat olla puutteellisia tai vääriä, jolloin hinta-arvioiden tekeminen on haasteellista tai mahdotonta. Toisaalta, usein työtehtävät ovat selkeästi määriteltyjä (”vuosihuolto”, ”jakohihnan vaihto”, …), joista voisi kuvitella, että vähintäänkin suuntaa-antavan hinta-luokan pystyisi sanomaan.

Idea: Autonomistajan ”Patients like me” tai ”eat.fi” -palvelu

Ratkaisuksi ehdotan autohuoltokokemuksiin keskittyvää yhteisöllistä verkkopalvelua, jossa autonomistajat voisivat jakaa tietoa ja kokemuksia toistensa välillä samaan tapaan kuin verkossa on muita palveluita, joissa asiakkaat jakavat kokemuksiaan. Palvelussa olisi esimerkiksi seuraavat toiminnot:

Autokorjaamon laskujen ja kokemusten vertailu: Laskussa on yleensä eroteltuna toimenpiteet, niihin käytetyt työtunnit ja varaosat sekä näiden yksikköhinnat ja kokonaishinta. Verkkopalvelu voisi toimia siten, että käyttäjä lataa sivustolle oman laskunsa, josta verkkopalvelu automaattisesti tunnistaisi oleelliset tiedot ja lisäisi ne tietokantaan (anonymisoidussa muodossa). Jos automaatio ei jonkun laskun yhteydessä toimi, voi käyttäjä syöttää käsin tiedot järjestelmään. Lisäksi kunkin laskun yhteydessä käyttäjä luonnollisesti voisi antaa palautetta siitä, miten tyytyväinen hän oli saamaansa palveluun, oliko korjaus onnistunut, miten paljon työhön kului aikaa jne.

Kun laskutietoja olisi kertynyt tarpeeksi, pystyisi palvelun avulla vertailemaan eri toimenpiteitä toisiinsa, työtuntien hintoja toisiinsa sekä luonnollisesti myös asiakkaiden tyytyväisyyttä asiakaspalveluun, työn jälkeen jne.

Vinkkejä auton huoltoon liittyen: Autokorjaamot ehdottavat usein erilaisten vikojen korjaamista, jotka ovat löytyneet huollon yhteydessä. Nämä ovat kalliita puheluita ja välillä vastaus ei välttämättä ole ”korjatkaa vaan”. Verkkopalvelussa voisikin tämän vuoksi olla informaatiota siitä, mikä vika kannattaa ”oikeasti” huoltaa ja mikä taas kannattaa jättää huoltamatta sen takia, että hinta/hyöty-suhde on liian pieni? Verkkopalvelulla voisi olla omia autoalan ammattilaisia asiantuntijoina vastaamassa yleisimpiin kysymyksiin.

Ammattilaisten näkökulma: Ammatikseen autoja ajavilla on todennäköisesti enemmän kokemusta korjaamoista kuin yksityisillä autoilijoilla – esimerkiksi taksiautoja käytetään huollossa useammin kuin yksityisessä käytössä olevia henkilöautoja. Verkkopalvelun kiinnostavuutta lisäisi osaltaan tällaiset ammattilaisautokorjaamoasiakkaiden näkökulmat ja kokemukset.

Lisäksi verkkopalvelu voisi erikseen hankkia korjaamoalan ammattilaisilta puolueettomia kannanottoja ja kirjoituksia aihealueeseen liittyen (yhteistyö autoalan lehtien kanssa olisi luonteva toimintamuoto).

Autokorjaamojen näkökulma: Myös autokorjaamolle pitäisi antaa puheenvuoro, jotta he voivat tuoda esille oman näkökulmansa esimerkiksi huonosti sujuneeseen korjaukseen tai jos heistä esitetään vääriä tietoja palvelussa.

Verkkopalvelu toimisi myös korjaamojen mainoskanavana: Hyvät arviot saava kustannustehokas laatukorjaamo menestyisi palvelussa hyvin ja nousisi korkealle ansioidensa avulla. Tämä olisi varmasti myös korjaamon etu, jotta jyvät erottuisivat akanoista.

Muut sisällöt: Mitä muita palveluita verkkosivusto voisi tarjota? Kommentoi.

Kuka ottaisi asiakseen perustaa tämän palvelun?

Suomessa on TraFin tilastojen mukaan yli kaksi miljoonaa henkilöautoa, joten autokorjaamojen henkilöasiakkaitakin on yli miljoonan. Tästä johtuen edellä kuvatulla verkkopalvelulla luulisi olevan käyttäjiä kymmeniä tai satoja tuhansia, jos palvelu lyö itsensä kunnolla läpi. Jos oletetaan, että keskimäärin jokaista autoa korjataan vuodessa esim. 100 eurolla, niin vuodessa yksittäiset suomalaiset kuluttavat yhteensä jopa satoja miljoonia euroja korjaamopalveluihin ja varaosiin.

Edellä kuvattu verkkopalvelu voisi sopia hyvin jonkin autolehden (Tekniikan maailma, Tuulilasi, …) tarjoamaksi palveluksi. Tai vaihtoehtoisesti jokin mediatalo voisi tarjota palvelun muiden toimintojensa ohessa (YLE, Sanoma, Almamedia …?), mutta toki tähän voisi perustaa myös oman yrityksensä, jolla saattaisi olla kansainvälistäkin potentiaalia.

Omalta osaltani osallistun mielelläni palvelun ideointiin ja jatkokehittämiseen, jotta digitaalinen luovuus saadaan valjastettua autonomistajien eduksi.

(Kiitos Petri Kolalle ”Patients like me”-vinkistä.)

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Autokorjaamojen vertailupalvelu vastaisi satojen tuhansien suomalaisten tarpeeseen

  1. Antti Sulanto sanoo:

    Putkiremontti- ja pintaremonttifirmoista voisi tehdä vastaavan palvelun

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s