10000 kilometriä maailman pohjoisimman startupin perässä

Digitaalinen luovuus lähestyy välillä hulluutta, mutta kukapa ei haluaisi ratkaista kauppamatkustajan ongelmaa:

Media_httpphotosxihal_cmcik

Suomalainen ”Travelling Salesman” (kauppamatkustaja) kiertää kaikki Pohjoismaat läpi etsien tarinoita teknologiayrittäjistä ja yrityksistä sekä pyrkii löytämään maailman pohjoisimman teknologia-startupin.

Osoituksena suomalaisesta tahdonvoimasta ja maailmankuulusta hulluudesta, Kristoffer Lawson, itsekin startup-yrittäjä Scred.com -palvelusta, on lähdössä matkaan, joka kattaa kaikki viisi Pohjoismaata ja yli 30 kaupunkia – talven ankarissa olosuhteissa. Kristoffer ei kuitenkaan ole myymässä pölynimureita vaan inspiroimassa yrittäjyyteen ja kertomassa maailmalle uusista ideoista ja yrityksistä, jotka ovat syntymässä alueella.

Matkan tavoitteena on käydä joka ikisessä pohjoismaisessa kaupungissa, jossa on yliopistollinen tietojenkäsittelytieteenlaitos ja tutustua kunkin paikan startup-toimintaan. Myös projektin nimi ”Travelling Salesman” viittaa osaltaan tietojenkäsittelyyn, sillä ns. kauppamatkustajan ongelma on yksi haastava teoreettinen ongelma, joka on tuttu kaikille tietotekniikan asiantuntijoille.

Jokaisessa kaupungissa, jossa Travelling Salesman vierailee, kokoonnutaan yhteen paikallisten teknologiayrittäjien, opiskelijoiden ja teknologiasta kiinnostuneiden kanssa keskustelemaan yrittämisen haasteista ja oppimaan toisiltaan. Hän tulee kirjoittamaan ja julkaisemaan videoita travellingsalesman.mobi-blogissa päivittäin kertoen seikkailuistaan sekä löytämistään yrityksistä ja kiinnostavista persoonista.

”Pohjoismaissa ei ole yhtä isoa Piilaaksoa, jonne kaikki ajautuisivat, vaan täällä täytyy oikeasti lähteä etsimällä etsimään muita yrittäjiä. Monille ulkomaalaisille on outo ajatus, että täällä kylmyydessä voi edes asua, saatikka rakentaa jotain uutta. Silti lukuisat teknologiset menestystarinat ovat syntyneet juuri täällä, kuten Skype, MySQL, Linux ja Nokia.”

Matka alkaa 24. lokakuuta Kaapelitehtaalla Helsingissä järjestettävien Slush- ja Alternative Party -tapahtumien päättyessä ja sisältää n. 45–50 päivää ajoa tutkimusmatkailijoiden klassikolla, Land Rover Defenderillä.

Projekti toteutetaan yheistyössä Helsingin yliopiston yrittäjäseuran, Aalto yliopiston yrittäjäseuran, Alternative Partyn, Scredin ja Arctic Startupin kanssa.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s