Festari 2.0 – yhteisöllinen tapa tuottaa tapahtumia

Luen parhaillaan Don Tapscottin Grown Up Digital -kirjaa, joka käsittelee nettisukupolvea (vm. 1977-1997) ja miten heidän tapansa hyödyntää Internettiä ja digitaalista teknologiaa muuttaa yhteiskuntaa, yrityselämää, koululaitosta jne. Kirja on ihan hyvä, vaikkakin osittain hieman hidastempoinen ja toisteinen. Suosttelen kuitenkin lukemaan.

Kirjasta innostuen kerron seuraavassa kokemuksiani nettisukupolven tavasta järjestää festareita hajautetusti, lähes pelkän Internettiin pohjautuvan viestinnän avulla. Aihealue on laaja ja tästä saisi varmasti kirjoitettua vaikkapa kirjan, kun lähtisi teemaa perkaamaan järjestelmällisesti. Mutta tästä se alkaa:

Nettisukupolven festari – ”Festari 2.0”

Digitaalisen kulttuurin ja demoscene-taiteen festivaali Alternative Party toteutetaan valtaosaltaan Internetin välityksellä, jossa yhteisöllisten työvälineiden avulla koordinoidaan kymmenien ihmisten muodostaman virtuaaliorganisaation pienempiä ja isompia työpanoksia yhteen, tavoitteellisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. On varmasti muitakin tapahtumia, jotka perustuvat samantyyppiseen Internet-pohjaiseen toimintatapaan, mutta ajattelin lyhyesti paljastaa muutamia ”salaisuuksiamme”.

Kävijä, järjestäjä, osallistuja, fasilitaattori…?

Alternative Partyn tavoitteena on olla tapahtuma, jossa ei ole kävijöitä tai järjestäjiä vaan samanarvoisia osallistujia, jotka kokoontuvat yhteen digitaalisen luovuuden innoittamina. Kuin nyyttikestit, jokainen tuo omanlaisen panoksen pöytään. Käytännön tasolla kuitenkin toki tarvitaan järjestäjiä eli eräänlaisia fasilitaattoreita, jotka saavat tapahtuman syntymään ja esimerkiksi tarvittavat järjestelyt tehtyä niin tapahtuman aikana kuin valmisteluvaiheessa. Tapahtuman toteuttamiseen tarvitaan tällä hetkellä noin reilut sata järjestäjää sekä runsaslukuinen määrä virallisempaa ja epävirallisempaa apua eri ihmisiltä ja organisaatioilta.

Pyrimme aktiivisesti poistamaan rajoja ja ”salaisuuksia”, jotta kaikki kiinnostuneet voisivat tulla mukaan ideoimaan ja luomaan tapahtumaa omalla isolla tai pienellä panoksellaan. Avoimuutta lisäämällä saadaan maksimoitua hyvien ideoiden määrä ja samalla varmistettua tapahtuman jatkuvuus ja relevanttius ”kohderyhmän” kannalta. Lisäksi avoimuus säästää aikaa, kun ei tarvitse pohtia mikä on julkista ja mikä julkaisematonta.

Välineet ja viestintäkanavat

Alternative Partyjen tärkein reaaliaikainen viestintäväline on IRC (tekstipohjainen keskustelujärjestelmä), jonka avulla asiasta kiinnostuneet ihmiset keskustelevat tapahtumaan liittyvistä asioista ja milloin mistäkin. Oleellista kuitenkin on, että likipitäen joka päivä tapahtuma ottaa aina muutamia hienoisia askeleita eteenpäin keskustelun lomassa. Samalla IRC ylläpitää yhteyttä järjestäjien kesken, joka vahvistaa organisaatiota.

Tapahtumalla on käytössään myös sisäinen Wiki, johon dokumentoidaan järjestelyihin liittyviä yksityiskohtia kuten suunnitelmat, muistiot, ideat, linkkilistat jne. Wikin arvo kasvaa entisestään kun tapahtumaa tehdään toistuvasti joka vuosi, jolloin voidaan kehittää toimintatapoja rakentaen aiempien vuosien käytäntöjen päälle.

Tämän lisäksi keskustelua käydään mm. Twitterissä ja Facebookissa sekä muissa yhteisöissä, foorumeissa ja sähköpostilistoilla.

Media_httpwwwaltparty_pgtbf

Suvi ja Siiri kehittämässä huikeita ideoita. Alternative Party 2009.

Visioiden kautta johtaminen: Mitä hullumpaa, sitä hauskempaa! 

Organisoinnin pohjautuminen pitkälti sähköisiin välineisiin, jossa ihmiset antavat pienen panoksen silloin tällöin vaatii innostavia visioita, jotka saavat syttymään.

Luonnehdimme Alternative Partyjä digitaaliseksi kapinanaksi, jolla tarkoitetaan sitä, että haemme uusia näkökulmia mm. demoscene-taiteeseen ja digitaaliseen kulttuuriin sekä digitaalisen teknologian hyödyntämiseen. Tapahtumaan pyritään saamaan tämän vuoksi maailmankuuluja päävieraita sekä muuta omaperäistä ohjelmaa. Mitä isommat ideat, sitä helpompi ihmisiä on saada innostumaan osallistumaan sekä tapahtumaan että sen järjestämiseen. Samalla toteutuu tapahtuman yksi tärkeimmistä tavoitteista: kannustaminen luovuuteen (ja luovien ideoiden muuttaminen todeksi)!

Heräsikö ideoita tai kysymyksiä? Millaisia kokemuksia sinulla on? Miten voisimme kehittää toimintatapojamme eteenpäin?

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Festari 2.0 – yhteisöllinen tapa tuottaa tapahtumia

  1. Kim Viljanen sanoo:

    Muutama päivä em. jutun jälkeen julkaistiin yhteisöllinen oopperahanke: http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2010/05/star_wreck_-nettiyhteiso_valjastetaan…Erittäin kiinnostavaa nähdä millainen lopputulos tulee! Maailma on muuttumassa. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s