Avoin linkitetty tieto herättää kiinnostusta

Aika vahvoja signaaleja on ilmassa. Olen kuluneella viikolla saanut useita yhteydenottoja (yrityksiä, julkishallintoa) siitä, että tarvittaisiin käytännön strategiaa sille, miten kukin taho voisi hyödyntää avointa linkitettyä tietoa (linked open data eli LOD) omassa toiminnassaan.

Linkitetty avoin tieto

Ajatuksenahan avoimessa linkitetyssä tiedossa on kehittää tiedon uudelleenkäyttöarvoa julkaisemalla tietoa yhteismitallisessa muodossa, jossa eri lähteistä tuleva tieto yhteenlinkittyy toisiinsa automaattisesti. Webin mittakaavassa tämä tarkoittaa sitä, että mitä useampi taho julkaisee tietojaan koneluettavassa muodossa, sitä enemmän uusia sovelluksia voidaan toteuttaa, jotka hyödyntävät ja yhdistävät tietoa ennalta arvaamattomilla tavoilla. Teknisellä tasolla linkitetty avoin data perustuu erityisesti ns. RDF-esityskieleen ja URI-tunnisteiden käyttämiseen.

Esimerkiksi Suomessa on satoja terveyden edistämiseen liittyvän tiedon julkaisijoita kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, sairaanhoitopiirit, terveyskeskukset ja lukuisat muut tahot. Aiemmin kukin taho julkaisi osittain päällekkäin samoja tietoja uudelleen, josta aiheutui päällekkäistä työtä ja oli myös hankalaa selvittää onko jokin muu taho Suomessa julkaissut jo tietystä aiheesta materiaalia. Noin vuoden on nyt ollut tuotantokäytössä Tervesuomi niminen palvelu, joka perustuu linkitetyn tiedon ajatukseen. Taustalla olevat organisaatiot julkaisevat yhteismitallisessa muodossa sisältöjä verkkoon, jolloin ne saadaan automaattisesti hyödynnettyä myös Tervesuomi-palvelussa. Kehitettävää on varmasti vielä paljon, mutta suunta on kiinnostava.

Maailmalla puolestaan kiinnostavimpia linkitettyjä avoimen tiedon aineistoja ovat mm. Wikipedia, BBC:n sisällöt.

Media_httpuploadwikim_gbbdz

Kuvan lähde: Wikipedia, Linked Data.

Miten oma organisaatio hyödyntämään linkitettyä avointa tietoa?

Vastaus siihen, mitä kunkin organisaation kannattaa tehdä on varmasti osittain tapauskohtainen. 

Perustoimenpiteet ovat:

  • linkitetyn avoimen tiedon roadmap, jossa organisaation tavoitteet kiteytettään linkitettyyn avoimeen tietoon liittyen. Erityisesti yritysten näkökulmasta yksi tärkeä kysymys on se, miten (ilmaiseksi julkaistava) linkitetty avoin data edistää liiketoimintaa. Lue myös: 7 business models for linked data.
  • omien tietojen kartoittaminen julkaisunäkökulmasta katsoen, jossa ydinkysymys kunkin tietoaineiston kohdalla on, pistetäänkö se julki vai ei sekä tekijänoikeudet yms lakitekniset kysymykset.
  • tietojen priorisointi julkaisunäkökulmasta. Mitkä ovat tärkeimpiä tietoja saada julki? (Esimerkiksi huomioiden oma ja yhteiskunnallinen hyöty näkökulma.)
  • tietojen julkaiseminen avoimena linkitettynä datana (RDF-esitysmuoto, URI:t tunnisteina) Lue myös: How to publish Linked Data on the Web.

Tämän lisäksi tarvitaan:

  • käyttäjäyhteisön aktivointi ja iteratiivisen kehitysprosessin synnyttäminen datan kehittämiseksi eteenpäin (tiedon ”markkinointi” potentiaalisille kehittäjille ja hyödyntäjille, palautteen saaminen dataan liittyen, hyvien toteutuneiden esimerkkisovellusten markkinointi)
  • organisaation julkaiseman linkitetyn avoimen datan linkittäminen suomalaisiin ja kansainvälisiin muihin aineistoihin, jotta se tulisi osaksi maailmanlaajuista LOD-pilveä.
  • seuranta sille, miten paljon aineistoa hyödynnetään ja millä tavoin.

Edellä oleva teksti perustuu paitsi kokemuksiini Aalto-yliopiston tutkimusprojekteissa myös digitaalisen kulttuurin Alternative Party -festivaaliin liittyen, jossa jälkimmäiseen liittyen olemme tehneet yhteistyötä mm. Yleisradion kanssa käyttäjäyhteisön aktivoimiseksi YLE:n aineistoihin liittyen: Avoin data vaatii onnistuakseen digitaalisesti luovan yhteisön.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s