Avoin data vaatii onnistuakseen digitaalisesti luovan yhteisön

Pidin hiljattain esitelmän otsikolla ”Miten Linked Data -aineistoja tuotetaan ja julkaistaan” Aalto-yliopistolla järjestetyssä tilaisuudessa siitä, miten ns. avoin yhdistetty tieto (Linked Open Data) avaa uusia mahdollisuuksia sovellusten tekemiseen kun kuka tahansa voi luoda sovelluksia tarjolla olevia data-aineistoja hyödyntäen. Esimerkiksi Suomessa, Britanniassa, USA:ssa ja Australiassa on parhaillaan käynnissä kova kuhina julkisen hallinnon piirissä avata tietojaan kenen tahansa vapaaseen käyttöön, jossa julkisin varoin tuotetusta tiedosta ei jatkossa tarvitse maksaa. On arvioitu, että tämä aikaansaa yhteiskuntaan paljon enemmän uusia digitaalisen alueen liiketoimintaideoita kuin datan myynnistä saatavat tulot valtioille (katso esim. 23.3. julkaistu Poikola & al: Julkinen data – johdatus tietovarantojen avaamiseen.)

Kun data on julkaistu, onkin seuraava avainkysymys se, miten saada digitaalisesti luovat ihmiset innostumaan sovellusten kehittämisestä datan päälle.

Yhteisön innostamiseksi ja avoimen datan pilotoinniksi esimerkiksi Alternative Party 2009:ssä järjestimme viime vuonna kilpailun Yleisradion kanssa, jossa heidän aineistoaan annettiin vapaasti luovien ohjelmoijien käyttöön ja tavoitteena oli tehdä demo, joka hyödyntää YLE:n aineistoa jollain uudella tavalla. Voittajateokseksi valikoitui ”Bad News” (tekijänä: Kooma, katso video), jossa uutistenlukijat on korvattu tekoälyllä, joka generoi sekä puheen että kuvituksen. (Huhu kertoo, että YLE:llä ja muissa pohjoismaisissa yleisradioyhtiöissä teos on herättänyt huomiota, ja YLE:n on kehuttu olevan edelläkävijä digitaalisessa luovuudessa ja uusissa kokeilussa.)

Kiinnostavaa on myös se, että yritysmaailma seuraa kovaa vauhtia perässä. Esimerkiksi Nokian karttapalveluiden muuttaminen ilmaiseksi suorastaan huutaa sitä, että kännykkäkarttapalveluiden päälle pitää saada jatkossa saada yhä kiinnostavampia lisäpalveluita, joiden avulla virtuaalitodellisuus kytkeytyy yhä vahvemmin reaalimaailmaan ja laajentaa sitä (ns. augmented reality).

Elämme kiinnostavia aikoja!

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s